Infoskjerm i restaurantbransjen

Nylig skrev vi litt om hvordan du får mest ut av infoskjerm dersom du jobber i en liten eller mellomstor bedrift, og nå når landet sakte men sikkert er i ferd med å åpne opp igjen, så synes vi at timingen var god for en tilsvarende artikkel for restaurantbransjen. Dette er en bransje vi kjenner godt, etter å ha levert infoskjermer til aktører i bransjen i en årrekke. Restaurantbransjen, og da spesielt cafè og fast food, kjennetegnes av høyt tempo. Videre så forventer også kundene at det skal gå fort, og nettopp opplevelsen av hvor fort det går er en av mange ting infoskjermer kan bidra til. Her er 7 tips som kan være nyttige å ha med seg for deg som er i restaurantbransjen og enten har, eller vurderer å skaffe infoskjermer. 

 

Digitale menyer

At menyen er enkel både å lese og forstå, er enormt viktig når du får en kunde som kanskje er stresset og trenger hjelp med å bestemme seg. Dette bidrar også til at kundene mest sannsynlig har fått bestemt seg når det er deres tur til å bestille, og det sørger for raskere ekspedering av et større antall kunder. En digital meny er også enklere å oppdatere hyppig, og har du flere lokasjoner kan du enkelt oppdatere menyen på flere utsalgssteder parallelt.

Mersalg

Infoskjermer kan hjelpe deg med mersalg uten at du trenger å bruke av markedsbudsjettet. Du kan vise frem aktuelle tilbud, eller vise kundene ulike størrelser, menyer eller tillegg som er tilgjengelige. Ved siden av de typiske menyskjermene, kan du også ha skjermer andre steder i restauranten til f. eks. å vise desserter du har tilgjengelig, som kundene kan ta med seg på vei ut. 

Gjør ventetiden litt bedre for kundene 

Bruk skjermene til å underholde kundene, f eks gjennom å vise lokale “fun facts”, eller informasjon som lar de bli bedre kjent med bedriften. Eller kanskje du har noen ansatte som har bemerket seg, som du ønsker å gi en ekstra oppmerksomhet. Dette hjelper kundene å bli bedre kjent med restauranten, samtidig som det kan motivere de ansatte. Du kan også bruke skjermene til å styre køen, hvis det er mange kunder inne samtidig. Dette kan forenkle handleopplevelsen for kundene gjennom å vise de hvor de skal gå. 

Engasjer gjennom sosiale medier

Oppfordre kundene til å følge bedriften på sosiale medier, eller tilby spesialtilbud til kunder som deler bilder fra restauranten i sosiale medier. Dette kan være veldig effektivt for å bygge din følgerbase, spesielt i yngre målgrupper. Bruk også skjermen til å fortelle om lokale arrangement og events der din bedrift vil være representert.

Intern kommunikasjon

Skjermene kan også være nyttige i det som skjer bak kulissene på restauranten. Infoskjermer i områder der de ansatte oppholder seg kan brukes til effektiv deling av informasjon, og skjermene kan med hell brukes på kjøkkenet for å sørge for rask kommunikasjon og nøyaktige bestillinger.

Forsterk restaurantopplevelsen med relevant informasjon

Bruk innholdet på skjermene til å fortelle kundene mer om hvor maten kommer fra, næringsinnhold i de ulike rettene, eller om restaurantens historie. Mange serveringssteder har også på kontoen for bærekraft begynt å formidle CO2-avtrykket i de ulike rettene, for å hjelpe kundene med å finne frem til de mest bærekraftige alternativene. 

Bruk skjermene til å fortelle om smittevern

Til slutt så kommer vi ikke utenom å nevne at skjermer også kan brukes effektivt for å minne kundene på å holde avstand, sprite hendene, og bruke munnbind. Du kan også fortelle kundene om hvordan restauranten jobber for å sikre en trygg måltidsopplevelse i restauranten. Håper du opplevde disse tipsene som nyttige, og hvis du allerede har skjermer men sliter litt med kreativiteten når det kommer til innholdet som skal vises, så anbefaler vi å ta en kikk på denne artikkelen med tips til hvordan lage godt innhold. Vil du vite mer om infoskjerm fra Publy eller hvordan vi jobber mot restaurantbransjen? Kontakt oss! 

nb_NONorwegian