Er du blant de som driver eller jobber i en mindre bedrift, i form av for eksempel et bakeri, treningssenter eller en klesbutikk, så er denne artikkelen for deg. Her har vi laget en oppsummering for hvordan entreprenører og mindre bedrifter lykkes med infoskjermer. For en tid tilbake skrev vi også om Fem gode grunner til å ta i bruk infoskjermer, men hvis du allerede har bestemt deg, så gir vi deg noen praktiske råd på veien.
Sett mål for hva du ønsker å oppnå med skjermene
Først og fremst, før du setter i gang med infoskjermer så bør din bedrift ha et felles mål for hva dere ønsker å oppnå. Er det økt salg, økt synlighet, eller kanskje å unngå kundefrafall pga lang ventetid? Uansett, når det brukes riktig, så kan infoskjermer bidra med alt dette. Men uten et definert mål så kan man fort ende opp med å gjøre mye jobb for en veldig begrenset effekt. Tenk også over hvordan du kan få infoskjermene til å spille på lag med kommunikasjon dere gjør i andre kanaler, f. eks på nett eller på trykte flater. Om du trenger råd til hvordan du kan sette gode og hensiktsmessige mål, hjelper vi deg mer enn gjerne med det!
Velg utstyr tilpasset din bedrift
Mange tror at det vil være en stor investering å komme i gang med infoskjerm, men det trenger det ikke å være. En ny skjerm koster i dag faktisk bare rundt kr 2 000 og oppover, avhengig av størrelse og antall skjermer, og for programvare kommer du unna med noen hundrelapper i måneden. Det er faktisk også godt mulig at du også kan bruke skjermer du allerede har, ved å koble til en RaspberryPI eller Chromebox. Disse enhetene har blitt billigere med årene, og konkurransen innen skjermer har gjort at også de har blitt langt rimeligere å investere i. Skal du først kjøpe en skjerm, anbefaler vi varmt å kjøpe en proffskjerm, slik at du ikke trenger en ekstern enhet. Disse skjermene er laget for kontinuerlig bruk, og er enda enklere å sette opp siden du kun trenger selve skjermen samt internettilgang. Vi i Publy er opptatt av at du skal kunne få velge det oppsettet som passer deg best, og vår løsning er derfor utviklet for å fungere både med Samsung sitt SSSP-system, samt Android-drevne skjermer fra produsenter som Sony og Philips. Ta en kikk på hjemmesiden vår om du vil se nærmere på hardware. Uansett hva du velger, så kan vi sørge for at alt av programvare er ferdig installert når du mottar skjermen – plug and play!
Sett opp en plan for innholdsstyring
Det neste du bør tenke over er å definere hvem som skal ha ansvar for å oppdatere innholdet, enten du har èn eller flere skjermer. Har du flere lokasjoner som krever sentralstyring, og er det eventuelt enkelte brukere som skal ha begrensede rettigheter til enkelte skjermer, eller noen som skal ha superbrukerrettigheter? Dette er også enkelt å sette opp i Publy, og vi hjelper deg gjerne. Videre så kan du benytte deg av spillelister og tidsplaner, for enkel administrering og tidsstyring på tvers av skjermer. Hvis du for eksempel har tilbud som kun gjelder til visse deler av døgnet eller uken, så kan du enkelt legge til rette for det i tidsplanen.
Og når det kommer til å lage innhold, så har vi tidligere fortalt om noen tips til hvordan du enkelt lager godt innhold, gjennom bruk av blant annet stock photo, RSS-feeds og add-ons. Med disse verktøyene er det bare å slippe kreativiteten løs!
Last opp og rediger innhold på skjermene fra hvor som helst
Med hardware og en god slagplan for innhold på plass, og med en bruker i Publy, så er det bare å sette i gang med å få opp innhold på skjermene. Vi har også laget en forhåndsvisningsmodul som enkelt lar deg se hvordan innholdet blir seende ut, før du publiserer det. Og siden Publy er nettbasert, så er det enkelt å laste opp nytt innhold, eller redigere spillelister og tidsplaner, uansett hvor du befinner deg. Publy krever ikke installasjon av lokal programvare – alt styres gjennom nettsiden. Og nettsiden er også tilpasset bruk på mobil og nettbrett, slik at du kan gjøre endringer også fra mobile enheter.
Håper dette bidro til å senke terskelen for å komme i gang med infoskjerm! Det er mye enklere enn man kanskje skulle tro, og den initielle investeringen for å komme i gang trenger ikke å være stor. Ta kontakt med oss for å bestille, eller for mer informasjon om infoskjerm fra Publy.