Hvordan sikre suksess med infoskjerm i retailbransjen?
Infoskjermer har blitt stadig mer populært innenfor detaljhandel, og på mange måter er det en av bransjene som leder an utviklingen, siden det gir svært gode muligheter for å påvirke forbrukeren så nærme kjøpsøyeblikket som mulig. Samtidig har deler av detaljhandelen ennå ikke tatt i bruk infoskjermer, så modenheten innad i bransjen er veldig spredt. Skjermer gir uansett muligheten til å nå kundene med oppdaterte nyheter og budskap, formidle relevant informasjon og i noen tilfeller kan det til og med forbedre kjøpsopplevelsen. Publy jobber med en rekke aktører innenfor retail og detaljhandel, og i denne artikkelen vil vi gi noen råd og anbefalinger til hvordan man kan lykkes med infoskjermer i retailbransjen, for å oppnå maksimal effekt.
Definer målene dine
Før du begynner med infoskjermer i din virksomhet, er det viktig å definere klare mål. Hva ønsker du å oppnå med infoskjermene? Ønsker du å informere kundene om salg og tilbud? Vil du bruke det til merkevarebyggende tiltak? Ser du en måte der skjermene kan bidra med mersalg? For sistnevnte så kan det også være verdt å sette opp et business case for å se hvor raskt du kan regne hjem investeringen. Ut fra vår erfaring så vil infoskjermer i de fleste tilfeller gi en umiddelbar og merkbar effekt på salget, og vi har hjulpet våre kunder med salgsanalyser for å se i hvilken grad skjermene påvirker salget. Definerte mål vil hjelpe deg med å lage en strategi, og gjøre det enklere å sette parametere for hvordan du skal definere suksess i ditt infoskjermprosjekt.
Kunstig intelligens er på full fart inn i digital signage
Kunstig intelligens/AI har vært et buzzword i teknologi i lang tid, og med OpenAI sin seiersgang og oppmerksomhet de siste månedene begynner det endelig å bli mer enn et buzzword. Ingen teknologi har nådd 100 millioner brukere raskere enn OpenAI, så her har vi bare sett begynnelsen. Innenfor digital signage så åpner kunstig intelligens muligheter for både raskere generering av innhold, analyse av kundeatferd, og ikke minst skreddersydd innhold helt ned på individnivå. Kunstig intelligens åpner også for ulike former for brukerinteraksjon med skjermene, f. eks i form av stemmestyring der brukeren kan stille spørsmål om varer. Et use case som dukker opp stadig oftere er bruk av ansiktsgjenkjenning, der H&M var ute allerede i 2018 med et «smartspeil» som benytter ansiktsgjenkjenning og stemmeteknologi til å foreslå antrekk til kundene. Mange vil kanskje ha bekymringer rundt hva dette får å si for personvern, men ansiktsgjenkjenning brukes i denne konteksten til å plassere de besøkende innenfor en demografi basert på kjønn, alder, og til og med humør eller sinnstilstand.
Plassering er alfa og omega
Valg av riktig plassering for infoskjermer er avgjørende for å oppnå ønsket effekt. Identifiser områder med høy kundetrafikk, for eksempel inngangspartier, kassaområder eller ved spesifikke produkter. Dersom du har områder det er naturlig at kundene tilbringer ekstra tid eller oppholder seg (f. eks. prøverom eller venterom), er dette også en gyllen mulighet for å få frem et budskap. Sørg for at skjermene er tydelig synlige og ikke hindres av andre elementer. En strategisk plassering vil øke synligheten og bidra til å engasjere kundene.
Lag engasjerende og relevant innhold
Innholdet på infoskjermene dine bør være engasjerende og relevant for målgruppen din. Bruk fargerike bilder, videoer og animasjoner for å fange oppmerksomheten. Unngå for mye tekst, da dette kan bli overveldende. Informer om kommende arrangementer, produktanbefalinger, guider og kundeomtaler. Vær oppdatert med sesongmessige kampanjer og tilbud. Sørg for å endre og oppdatere innholdet jevnlig for å opprettholde kundenes interesse. Vi har tidligere skrevet en artikkel om hvordan du lager godt innhold, så ta en kikk der for et dypdykk i materiet.
Skreddersydd og interaktiv innhold
For å øke engasjementet blant kundene, bør du vurdere å inkludere interaktivt innhold på infoskjermene. Dette kan være spørrekonkurranser, avstemninger eller sosiale medieinnlegg som vises i sanntid. Tilpass innholdet basert på demografiske data eller trender for å skape en personlig opplevelse. Interaktivitet kan bidra til å bygge lojalitet og stimulere til gjentatte besøk.
Analyser resultater og mål suksess
Etter at infoskjermene er oppe og går, er det viktig å analysere og måle suksessen. Bruk verktøy som spørreundersøkelser eller Net Promoter Score for å samle inn data om kundens engasjement, se på konverteringsrater ut fra antall besøkende, eller kjør A/B tester på tvers av lokasjoner dersom du har mulighet til det. Gjør en analyse på resultater og tilbakemeldinger for å forbedre og/eller tilpasse innholdet på skjermene. Kontinuerlig oppfølging av de parameterne som er viktigst iht din strategi vil gjøre det enklere å foreta eventuelle justeringer.
Hold deg oppdatert på trender og teknologi
Teknologien innen infoskjermer utvikler seg stadig, og det er viktig å holde seg oppdatert på de nyeste trendene og mulighetene. NFC, ansiktsgjenkjenning, personlig tilpassede meldinger eller «touch free» skjermer som bruker QR-kode er bare noen av eksemplene på nyvinninger som har skapt verdi i bransjen de siste årene. Ved å være oppdatert på de nyeste teknologiene, kan du utnytte infoskjermer til fulle og skape en mer spennende og engasjerende opplevelse for kundene.
Infoskjermer kan utvilsomt være et kraftig verktøy for å lykkes i retailbransjen, og hvis du fortsatt sitter på gjerdet så kan du gjerne kontakte oss om du trenger mer informasjon for å bli overbevist. Uansett, ved å definere klare mål, plassere skjermene på en strategisk måte som gir maksimal effekt, samt lage engasjerende, relevant og interaktivt innhold, så vil du oppleve at du lykkes med investeringen i ditt infoskjermprosjekt.