Hva vi lærte fra ISE i Barcelona og trender som påvirker infoskjermbransjen akkurat nå
Publy er opptatt av å hente inspirasjon rundt det siste innen digital signage, slik at vi alltid kan holde våre kunder oppdatert og finne gode løsninger. I år har vi blant annet deltatt på Europas største messe innen bilde og lyd, nemlig Integrated Systems Europe som for andre året på rad ble avholdt i Barcelona. Infoskjermbransjen utvikler seg i høy fart, og basert på det vi så blant annet på ISE så er det spesielt 3 trender som gjør seg gjeldende nå. I denne artikkelen forteller vi mer om disse trendene og hvordan de påvirker bransjen.
Bærekraft er blitt hovedfokus
Bærekraft er kanskje den største og mest fremtredende trenden globalt, og dette gjelder også innenfor digital signage. Skjermprodusentene har et større fokus enn noen gang på gjenbruk, ansvarlig sourcing, og produkters varighet. Tidligere har det kanskje vært etablert at skjermene per definisjon er mer miljøvennlige fordi de reduserer reising og behovet for å trykke opp fysiske plakater, men skjermprodusentene virker nå å være mer bevisste over sitt miljøansvar. I tillegg er det veldig positivt å se at emballasje og forpakning har fått et sårt tiltrengt fokus. Det har over lang tid blitt transportert altfor mye luft, og med alle skjermene som går fra Asia til Europa så får dette stor effekt. Det er fokus på emballering som unngår at det blir mye luft i hver eske, og omsider så begynner det også å brukes alternativer til isopor, som har blitt benyttet i altfor stor grad. Det er også blitt et mye sterkere fokus på strømforbruk, og flere av produsentene vi snakket med kunne fortelle om nyvinninger som gjør at de kan skape enda mer lysstyrke (nits) med mindre strømforbruk.
Samsung er for de aller fleste det selskapet som leder an utviklingen innenfor digital signage, og det er et sterkt signal når de vier så mye av sin stand til bærekraftsfokus, under slagordet «Everyday Sustainability». Det er svært positivt å se at Samsung ønsker å ta en posisjon på bærekraft, og dette vil uten tvil medføre at andre produsenter vil følge etter.
Kunstig intelligens er på full fart inn i digital signage
Kunstig intelligens/AI har vært et buzzword i teknologi i lang tid, og med OpenAI sin seiersgang og oppmerksomhet de siste månedene begynner det endelig å bli mer enn et buzzword. Ingen teknologi har nådd 100 millioner brukere raskere enn OpenAI, så her har vi bare sett begynnelsen. Innenfor digital signage så åpner kunstig intelligens muligheter for både raskere generering av innhold, analyse av kundeatferd, og ikke minst skreddersydd innhold helt ned på individnivå. Kunstig intelligens åpner også for ulike former for brukerinteraksjon med skjermene, f. eks i form av stemmestyring der brukeren kan stille spørsmål om varer. Et use case som dukker opp stadig oftere er bruk av ansiktsgjenkjenning, der H&M var ute allerede i 2018 med et «smartspeil» som benytter ansiktsgjenkjenning og stemmeteknologi til å foreslå antrekk til kundene. Mange vil kanskje ha bekymringer rundt hva dette får å si for personvern, men ansiktsgjenkjenning brukes i denne konteksten til å plassere de besøkende innenfor en demografi basert på kjønn, alder, og til og med humør eller sinnstilstand.
Kinesiske aktører blir mer og mer synlige
Med aktører som Hisense i front, så har kinesiske skjermprodusenter og tech-selskaper gjort seg mer gjeldende, og dette var spesielt synlig på årets utgave av ISE. Etter et 3-årig fravært grunnet Covid, så var de kinesiske produsentene tilbake med et smell. De kinesiske aktørene begynner nå også å komme opp på nivå med de mer kjente produsentene når det kommer til kvalitet og teknologi, i motsetning til tidligere der de i hovedsak har vært kjent for lave priser. De er også i større grad med på å pushe nye grenser for innovasjon, blant annet i form av transparente LED-skjermer som brukes i retailbransjen. Vi tror dette vil ha en positiv effekt på markedet, da denne økte konkurransen vil føre til at de mer etablerte aktørene må sørge for å holde seg på tærne og holde innovasjonstrykket oppe. De er også med på å senke terskelen for å sette i gang med et infoskjermprosjekt, da de kan tilby avanserte skjermer til lavere priser enn hva som har vært mulig tidligere.
Det var vårt take på de trendene som driver infoskjermbransjen nå, og uansett hvilken retning utviklingen tar så vil vi fortsette å ligge i forkant. Om du er interessert i å høre mer om hvordan vi jobber med bærekraft, eller hvordan vi kan hjelpe deg å ta i bruk kunstig intelligens i ditt neste skjermprosjekt, ta kontakt med oss. Vi fører selvfølgelig også skjermer fra Hisense dersom du ønsker å teste ut deres skjermer.